بسم الله الرحمن الرحیم

·         هر منبعی ارزش خواندن ندارد. برای ارزیابی اول سراغ عنوان می روید. عنوان ها معمولا حوزه کلی موضوع را ریز می کند و کاری که انجام داده است را می گوید و خاصیت جذاب و بازاریابانه دارد. معمولا حوزه های کلی را ریز می کند. معمولا داخلش  مورد مطالعه را می نویسد. اگر روش شناسی جدید است را در عنوان می نویسیم.

·         چکیده: اول ضرورت و هدف را در دو خط می نویسند. در ضرورت و هدف، حوزه مساله را می نویسیم. هدف و ضرورت تحقیق را می نویسیم. چکیده را خودمان می نویسیم و نیاز نیست که منبع دهی کنیم. معمولا بین 150 تا 300 کلمه است. در چکیده روش شناسی را هم می نویسند. در نهایت هم به نتایج می رسد.

·         متن مقاله: خیلی از اوقات شروع می کنیم به خواندن متون و سعی می کنیم که هیچی را از دست ندهیم. باید گستره ای از تحقیقاتی که وجود دارد را در ذهن خودطبقه بندی کنیم. معمولا سعی کنید مقالات کلیدی حوزه تان را پیدا کنید و آنها را سعی کنید که در نصف صفحه خلاصه کنید. حوزه و روش شناسی آنها را خلاصه کنید. در تلخیص یک مقاله چه مواردی باید ذکر شود؟

1.     فرضیات یا مدل پژوهش. فرضیه حدس بخردانه ای است که محقق از تحقیقات قبلی آن را بدست آورده و بر اساس آن می گوید که نتایج محتمل تحقیق این خواهدبود. یا از تحقیقات قبلی یا از استدلال منطقی قوی بدست می اید. که این فرضیات نتیاج مورد انتظار تحقیق است.

2.     اندازه گیری مفاهیم مهم. مثلا فرهنگ سازمانی را با چه سنجه ای اندازه گیری کرده و این اندازه گیری چه جوابی داده اشت.

3.     مهمترین یافته ها

4.     طرح پایه ای پژوهش. مرور این خیلی به شما به خلاقیت شما کمک می کند.

5.     ایده ها برای پژوهش های آتی

·         در متن ابتدا تصویر جامعی از مقاله بدست بیاورید. بامرور سریع عناوین مقاله، جملات اول هر پاراگراف و خواندن جمع بندی می توانی این کار را انجام دهی. پاراگراف های کلیدی به علاوه جمع بندی و نتیجه گیری.

·         با این کار ها می توانید تصویر جامعی از حوزه مساله تان بدست بیاورید. تا این کار انجام نشود تحقیقتان تحقیق جذابی نمی شود.

·         سعی در متنی که می خوانید بعد از مشخص شدن مساله و روش، طراحی تحقیق که انجام شد، حالا باید وارد مطالعه تفصیلی متون شوید. که اینها شامل کتب، پایان نامه ها و مقالات جدی در این حوزه می شود. سعی کنید ا زهمه متونی که نیاز داری فیش برداری کنید.

·         فیش برداری

o        در هر فیش یک مطلب بنویسید.فیشی که می نویسید خلاصه مقاله نباشد.

o        ارجاع از منبع اصلی باشد.

o        نقل قول مستقیم. تنها چیز هایی ارزش نقل مستقیم دارد که عین جمله برای ما مهم است. مثلا امام راجع به فرهنگ سازمانی حرف زده مستقیم بیان می کنیم.

o        نقل به مضمون یا نقل قول غیر مستقیم. به زبان خودت بیان می کنی. مقاله باید با زبان خودتان بازنویسی شود.

o        خلاصه. خیلی از اوقات یک مقاله را می خوانیم و از کل مقاله یک پارگراف ارائه می دهیم.

o        نقد و نظر. خیلی از اوقات موضوتع را می خوانی. می خواهی تکمیلش کنی یا تبصره بزنی.

·         در مرور اولی باید یک تصویر کلی از بحث پیدا کنید.