بسم الله الرحمن الرحیم

·         اولین قالب مطالب علمی که هم در ان می نویسید یا به این قالب  برای بدست اوردن اطلاعات مراجعه می کنید اول با قالب مقالات علمی شروع می کنیم که قالب های خاصی دارند.

o        مقالات تحقیقی. گزارش تحقیق هستند. یک چیز جدید را تولید می کند. مثلا در آزمایشگاه دو ماده را روی هم می ریزد و چیز جدیدی تولید می کند و بعد گزارش ان را می نویسد. اجزایی مثل مقدمه، هدف و بیان مساله، روش، بحث، پیشنهادات علمی و اجرایی مستخرج از این مسیر را بیان می کند. در راهنمای نویسنده در اول مجله می گوید که شما باید چه قالبی را رعایت کنید.

o        تحلیلی- نظری. با استفاده از تحلیل منابع پیشین نظریه جدید را خلق می کنند. یا نظریه جدید را بسط می دهند یا تایید قوی تری برای نظریه قبلی بیان می کنند یا ان را نقد می کنند یا به نحو دیگری ان را بیان می کنند.

o        مروری. این ها خیلی مهم است. مقالاتی هستند که مثلا فساد را می خواهیم علمی بررسی کنیم. می گوییم اولین باری که استفاد شد توسط فلانی بود و انواع ان را بیان کرد. بعدی اومد و این نظر را رد کرد و نفر بعدی فلان کرد و ... . یک مروری بر کارهای انجام شده د راین زمینه می کنیم. صرفا گردآوری نیست که سیر زمانی داشته باشد در نهایت تحلیل کلانی می کنید که این تغییرات حول این موضوع چطور رخ داد و چه نشانه هایی داشت. گذشته، حال و آینده داخل آنها بحث شده است. در این مقاله سیر را تا الان بیان می کند. الان یک خرده رفتیم به این سمت که دارند مدل ها را تست می کنند. در آینده دو جهت گیری داریم. بحث های ارائه مدل به این صورت ارائه می شود و حجم کمی خواهد داشت و بیشتر استفاده از مدل های  ارزیابی است. پژوهش ها به این سمت داره میره و نمونه هم میاره. حداقل مثلا صد مقاله وکتاب را به عنوان مثال ذکر می کند. روی منابع قبلی تحلیل می کندو سیر پیشرفت پژوهش ها را می گوید. نیازمند اشراف نویسنده به موضوع و منابع می باشد. مثلا شما می خواهید ببینید که چرا پدیده ای به نام بچه های کار وجود دارد. می رود با اینها زندگی می کند. یک سال با انها زندگی می کند و سعی می کند که مثل انها شود. بعد می گوید که من رفته ام با اینها زندگی کرده ام و می خواهم گزارش دهم. به این دلیل است که شما پدیده ای به نام بچه های کار را می بینید. از متن زندگی انها گزارش می دهد. در این نوع مقاله توالی زمانی یا توالی منطقی را هم بیان می کند. به چه درد می خورد؟ کتاب هایی که در رشته تان اول شروع می خواندن می کنید می گوید اول تیلور بود بعد مکتب روابط عمومی بود و ... یک گزارشی می دهد. بعد شما می خوانی یکی از شما می پرسد که حرف حساب رشته ی شما چیست؟ مثلا می گویی که اول میدریت یعنی کنترل ادم ها به این شکل بعد به انسان توچه کردند بعد سراغ سازمان های ارگانیک رفتند. شما در 5 دقیقه می گویی که در مدیریت چه تحولاتی رخ داده است. برای کسی که میدریت رشته اش می باشد لازم است بداند که تا بحال چه اتفاقی رخ داده است. این برای کسانی است که در فضای علمی می خواهند کار کنند. ابتدا نیاز داریم که ببینیم تا به حال کی چه گفته است. هم گستره و هم انواع نظرات و هم سیر نظرات را به شما نشان می دهد. مثلا اگر بخواهم واقعا بدانم که چرا بچه های کار وجود دارد از ریسرچ استفاده می کنم. این پژوهشی است. در مقالات تحلیلی می گوییم که یکی گفت که بچه های کار اینجوری بچه کار شده اند. علت های مختلف را بیان می کنی. بعد شما می خواهی این نظر را تحلیل کنی. نظرات یک فرد را با نظرات بیان شده توسط دیگران تحلیل می کنیم.

o        گردآوری. صرفا گرداوری و انعکاس نقطه نظرات مختلف در موضوعات خاص است. تفاوتش با کار تحلیلی این است که کار نویی نیست. با مروری تفاوتش این است که الزاما سنجش همه کارهای قبلی نیست.

·         مقالات را در کجا می شود پیدا کرد؟

o        در مجلات یا در جاهایی که نمایه می شوند. سایت هایی مثل نورمگز. این در بین فارسی ها بهتر است.

·         سامانه ارزیابی نشریات وزارت علوم

·         در دایره المعارف ها مقاله داریم. چند نفر این ها شروع می کنند می نویسند. یک دایره المعارفی هست و ودو نفر ویراستار دارد. این به معنای تدوین کننده آن مقاله است. این از الف تا ی مدخل دارد. مدخلی به نام مدیریت دارد. یک نفر امده در یک صفحه این را بحث کرده. شما وقتی ارجاع می دهید می گویید فلانی این مدخل را در دایره المعارفی که فلانی تدوینگرش هست نوشته است. اطلاعات پایه در زمینه های مختلف موضوعی را بیان می کند. بحث های نو و چکش کاری نشده را در دایره المعارف ها نمی اورند. بسیار مستند است. اینها دو ویژگی ساختاری و محتوایی دارند که ساختاری پیرو سیاستگذار دایره العارف است. از لحاظ محتوایی هم جانب داری نمی کند. جامعیت دارد. هم تعدادش بالاست منابعی که استفاده می کندو هم منابع خوبی را استفاده می کند.همه نگاه های رایج را هم استفاده می کند. دایره المعارف جهت اشنایی با گستره موضوعات است.

·         در sage  که مراجعه کنید چند زبانه درقسمت بالا دارد. مثلا کتاب. کتاب هایی که در موضوعتان می خواهید را برای شما نشان می دهد.