بسم الله الرحمن الرحیم

در این ترم قرار است روی مررزهای داش خط مشی در ایران بحث شود. در این کلاس چند رساله دکتری و چند پایان نامه خوب در خط مشی را مرور می کنیم.

وقتی مطالعه خط مشی می کنیم سه حوزه مد نظر است، یکی فرایند خط مشی است، یکی تحلیل خط مشی گذاری و دیگری ارزیابی خط مشی می باشد.

وقتی می گوییم فرایند خط مشی گذاری به این سوال پتاسخ می دهیم که برای پاسخ به هر مساله باید چه گام هایی طی شود.

در تحلیل خط مشی گذاری می گوییم در حوزه حاکمیت برای حل مسائل چه بایدکرد.

پس در فرایند چه مراحلی مد نظر است ولی در تحلیل چه باید کرد منظور نظر است.

ارزیابی خط مشی سوال می کنیم که چه کرده ایم. پس مطالعه خط مشی تقریبا روی این سه محور قرار دارد.

در ارزیابی که صحبت می کنیم ارزیابی خط مشی ها را بحث می کنیم و نگاه کلان داریم ولی در فرایند یک پالسی مد نظر است.

چه مسائلی را مطرح می کنیم؟

دلایل ورود حکومت اسلامی به موضوع خط مشی است که جرا باید حکومت وارد شود. منطق ورود بحث می شود. سعی می کنیم تفاوت نگاه خط مشی گذاری غربی و دولت اسلامی را بیان کنیم.

بعد وارد بخش نظری کار می شویم و خود مطالعه فرایند خط مشی یا مطالعه خط مشی گذاریی را مرور می کنیم. چه جریان ها و نحله هایی در ممطالعه خط مشی وجود دارد. ایکه چطور خط مشی را مطاعله کنیم خودش نحله دارد.

بحث ساخت اجتماعی واقعیت و تاثیری که در فرایند خط مشی گذاری دارد ومرور می شود.

یحث توتسعه نهادی و غیره را هم در این بخش از کار مرور می کنیم.

مووضوعی به نام جریان های چند گانه در فرایند خط مشی داریم که آن را به عنوان موضوع چهارم مطالعه می کنیم. بعد از ان هم وارد ائتلاف مدافع می شویم.

موضوع بعدی بحث اشاعه خط مشی های عمومی می باشد.

دو تا کار در خصوص خط مشی گذاری مبتنی بر شواهد است که این را و اینکه چطور در فرانید خط مشی می شود از این الگو استفاده کنیمو اینکه چطور شکل گرفته است را مرور می کنم.

موضوعی داریم به نام خاتمه خط مشی.

موضوعی هست با نام انسجام خط مشی. انسجام خط مشی یک کاری است که یکی از دانشجویان تربیت مدرس انجام داده است.

مووضوعی به نام پیشنهادیه خط مشی داریم که خط مشی چطور اعلام می شود. شبیه پروپوزال نویسی می ماند.

موضوع عقلانیت و نقش آن در نظریه های خط مشی گذاری.

موضوع بعدی جذاب ابزارهای خط مشی عمومی است. اینکه چه ابزارهایی وجود دارد  و برای چه کاری مناسب است.

این حوزه هایی است که تا بحال استخراج شده است.

نگاه من در این کلاس و تفاوتش با کلاس قبل این است که در کلاس قبلی منظور این بود که در حوزه مورد علاقه تان اطلاعات کسب کنید ولی در این کلاس در مووضوعات جدید قرار است که کار کنید.

بخشی از کار ما می شود مباحثی که من مطرح می کنم. یک بخشی از کار هم تمارین کلاس است که باید انجام شود. در کل هر دانشجو تا زمان امتحان پایان ترم سه تا تمرین باید به من بدهد. هر تمرینی هم 2 نمره دارد. 14 نمره هم امتحان دارد. این 14 نمره میان ترم و بخشیی هم پایان ترم است. 6 نمره ای که برای کلاس است موضوعات را هر جلسه به شما می گویم دو هفته فرصت دارید که جواب آنن مساله را برای من بیاورد. امکان یک تمرین اضافه هم هست که نمره اش هم اضافه ات. سه تمرین اول واجب است. اگر تمایل داشتید تمرین 4 ام را برای نمره اضافی درخواست می کنید.

موضوعاتی هم که به شما می دهم کاملا کاربردی است.

اولین موضوع که شاید اکثریت تان بتوانید در ان ورورد پیدا کنید برنامه های توسعه کشور است. برنامه های توسعه 5 ساله کشور است. برنامه های اول تا پنجم. برنامه توسعه اول نامه ای است که حضرت امام ابلاغ می کند. سیاست کلی ندارد. برنامه دوم هم شل است ولی سوم و چهارم و پنجم قابل مطالعه می باشد. دو شاخه دارد. تمرین اول روی سیاست های کلی است که مطرح شده است. یک، سیاست های کلی برنامه های توسعه. هر کدام یک موضوع را می توانید انتخاب کنید. یکی از این حوزه ها را انتخاب کنید. سیساست های کلی برنامه های توسعه را در آنن احصا می کنید.

احصای سیاست های کلی در حوزه مشخص اولین کار است.

بعد تحلیل شکاف میان سیاست های کلی با برنامه ها. کاری که از شما می خواهم این است که در حووزه ای که رفتید و کار را شروع کردید سیاست های کلی در برنامه اول تا پنجم ابلاغ شده است را احصا کنید و بعد بگویید که هر سیاست خودش را در هر برنامه ای چطور نشان داده است. اثر سیاست ها در برنامه ها دنبال می کنید. ممکن است به نتیجه برسید که اثری نداشته است یا اثر ضمنی داشته است یا سوم اینکه اثر مستقیم در بند فلان و فلان داشته است. ممکن است سیاستی را در حوزه کشاورزی پیدا کنید که در بندهای اقتصادی اثر گذار باشد. این یک تمرین شد.

تمرین دوم کاری با سیاست های کلی نداریم. شما برنامه های اول تا پنچم را

احصا می کنید برنامه های حوزه خاص را؛

دوم تحلیل روند برنامه های حوزه مشخص در طی 25 سال می کنید. در تحلیل روند نوع نگاه به این حوزه را بررسی می کنیم. نوع دیگر این است که برنامه های مختلف را با هم مقایسه می کنیم. چیزی که من از شما می خواهیم این است که روند یک برنامه را بررسی کنید مثلا اگر در برنامه اول گفته خود کفایی خودش را در برنامه های دیگر چطور نشان داده است. اثری از آنن هست یا نیست. فرض ما هم این است که این برنامه ها منطقی طراحی شده است. پس روند تدوین برنامه ها منظور است. یعنی اینکه اگر یک ماده ای اضافه شده در بحث ارزش های اسلامی جایگاهش در برنامه اول هر چی بوده در برنامه دوم چه بلایی سر آن آمده است. می شود تفاوت های میان برنامه های 5 ساله. این حاصل کار شماست و نباید در کار دنبال آن بگردید.