بسم الله الرحمن الرحیم

 

تحلیل محتوا(content analysis)

 

 

پائیز 94



مقدمه

روش­های تحلیل محتوا بی اغراق می­توانند برای هر شکلی از ارتباطات به کار گرفته شوند. وسایلی که ممکن است در حیطه این نوع مطالعه قرار بگیرد شامل کتاب­ها، مجلات، اشعار، روزنامه­ها، آوازها، نقاشی­ها، سخنرانی­ها، نامه­ها، قوانین و اساسنامه­ها، هم چنین هر جزئی یا مجموعه­ای از آنها می­باشد (عبداللهیان، 1379، ص. 4). به عبارت دیگر هر چیزی را که به حد کافی فراوان باشد و از معانی نسبتاً ثابتی نزد گروهی از افراد برخوردار باشد می­توان تحلیل محتوایی کرد (کریپندورف، 1373، ص. 47). با کمی اغماض می­توان گفت که مراد از محتوا در روش تحلیل محتوا هر گونه سندی است که حاکی از وجود ارتباطات بین انسان­ها باشد (مومنی راد و دیگران، 1392، ص. 190). این­ها منابعی هستند که محقق بر مبنای آنها می­کوشد به شناختی دست یابد که این شناخت می­تواند درباره خودگوینده یا درباره وضعیت­های اجتماعی که خطابه در آن تولید شده است باشد (رضوانی، 1389، ص. 138).

روش‌های تحلیل محتوا ایجاب می‌کند که از فنون نسبتاً دقیقی استفاده شود. مثل محاسبه بسامدهای نسبی یا همبستگی‌هایی که میان واژه‌ها به کار رفته. تنها به کمک روش‌های ساخته شده و با ثبات است که محقق می‌تواند تفسیری عینی و خارج از مدار ارزش‌ها و تصورات شخصی خود ارائه دهد (رضوانی، 1389، ص. 138)..

تحلیل محتوا یک نوع روش شناسی[1] است که روش­های پژوهش خاص خود را دارد. در این نوع روش­شناسی، محقق از روش­های خاص نمونه­گیری، روش­هایی برای جمع­آوری داده­ها و روش­هایی خاص برای تحلیل آنها استفاده می­کند. بنابراین در رویکرد کمی یا کیفی، تحلیل محتوا یک روش مستقل است که می تواند در راستای رسیدن به الگو یا چارچوبی مفهومی، توصیف و تلخیص داده­ها، استنباط از آنها و تدوین نظریه به کار رود (مومنی راد و دیگران، 1392، ص. 193).

دریافت فایل کامل.